ТАРАС ПАРФАН ПРО ПЕРСОНАЛЬНУ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ПРЕДСТАВНИКІВ ВЛАДИ ТА РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ

ТАРАС ПАРФАН ПРО ПЕРСОНАЛЬНУ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ  ПРЕДСТАВНИКІВ ВЛАДИ ТА РЕФОРМУВАННЯ СИСТЕМИ ДЕРЖАВНОГО УПРАВЛІННЯ
10 Квітня 2013

З робочим візитом Коломию відвідав голова фракції «УДАР» в Івано-Франківській обласній раді Тарас Парфан. Завітав політик і до редакції тижневика «Коломийські ВІСТИ». Під час розмови пан Тарас поділився своїм баченням вирішення болючих проблем сьогодення та розповів про своє відношення до політики.

- Пане Тарасе, не так давно ви перейшли в УДАР. Що спонукало Вас до цього кроку і чи не шкодуєте зараз про свій вибір?

- Однозначно жодного разу не пошкодував. Приємно і комфортно працювати, коли розумієш що ти робиш і для чого ти це робиш. Політична сила, з якою мене пов’язували попередні 10 років, як на мене, себе вичерпала. Натомість в УДАРі підібралась молода і перспективна команда, яка знає, як вивести Україну з лабіринту корупції і зубожіння.

- Який напрямок роботи обрали для себе в УДАРі?

- Кожен має займатись своєю справою. Я – юрист і мені, звичайно, ближчий цей напрямок роботи. Сьогодні це одна з найскладніших ділянок роботи. Держава Україна повинна забезпечити своїм громадянам реалізацію конституційних прав. Для цього необхідно створити умови для виконання уже існуючих нормативно-правових актів, а також прийняти низку нових.

- Які першочергові завдання бачите перед собою та своїми однодумцями?

- Якщо ми, українці, себе поважаємо, то повинні зупинити процвітання корупції. Для цього в першу чергу необхідно провести реформу системи державного управління. Існуюча модель є перехідною і давно себе вичерпала. Ми постійно чуємо про розвиток місцевого самоврядування, а воно насправді розвиватись не може, бо його як такого нема. Ні на рівні села, ні на рівні міста, ні на рівні області. В Європі, де в рази вищий рівень життя громадян і до якої ми прагнемо, система управління вибудувана на базі місцевого самоврядування. Інтереси держави і громад там збалансовані. Бюджет формується від низу до верху відповідно до розподілу повноважень. У нас же бюджетна система доведена до абсурду. Спочатку задовольняються інтереси Центру, а потім крихти залишають для «кріпаків» – місцевих громад. Недаремно, коли місцеві чиновники їдуть до Києва, то кажуть «їдемо вирішувати питання». Вирішення фінансування місцевих бюджетів через Київ і породжує корупцію. Тобто вкрай недосконала система державного управління сприяє розквіту корупції. Корупція призводить до безвідповідальності і безкарності. Представники виконавчої та представницької влади не несуть жодної відповідальності перед громадами за неефективні дії або бездіяльність. Попри те, що їхня робота дуже часто не задовольняє інтереси громади, ми не маємо за 20 років жодного випадку відкликання народного депутата чи депутата місцевої ради. Якщо людина не несе відповідальності за свої дії або бездіяльність тоді процвітає корупція…

- Що, на Вашу думку, необхідно для того, щоб змінити ситуацію?

- Для того, щоб змінити стан справ, повинні «прокинутись» місцеві еліти і має бути політична воля національного лідера. Національний лідер має підняти націю і повести за собою, демонструючи власним прикладом відсутність корупційних дій. Разом з тим, відповідальність на себе мають брати і місцеві політичні еліти. Місцеве самоврядування є неефективним, і в цьому винні і самі політики. Якби політична еліта в містах, районах областях була більш дієвою, відстоювала інтереси громад і брала на себе частину відповідальності, то місцеві ради не затверджували б погані бюджети, не погоджувались би на те, що уряд хоче – дасть, а хоче – не дасть коштів на соціально-економічний розвиток, не погоджували інші ганебні речі. Місцеві ради, навіть в теперішніх складних умовах, зобов’язані бути жорсткішими, дієвішими і принциповішими.

- А як щодо бюджетних справ в області?

- На жаль, три останні роки бюджет в області системно не виконується. Для прикладу, тільки у 2012 році бюджет області не виконаний на 124 мільйони гривень. Невиконання бюджету є наслідком того, що не працює економіка, а економіка не працює, бо немає інвестицій. За п’ять років президентства Ющенка в область було інвестовано 500 мільйонів доларів, а з 1991 по 2005 рік тільки 115. В той же час, за три роки правління Януковича в область всього надійшло лише 26 мільйонів доларів прямих іноземних інвестицій. Понад те, структура інвестицій дуже різко змінилась. Розвинуті іноземні країни виводять свої капітали з України і в тому числі з області. Для прикладу, сусіди поляки вивели з області 50 мільйонів доларів з 80 вкладених раніше в нашу економіку. Натомість з’явився Кіпр, частка інвестицій якого в нашій області на початок 2010 року складала тільки 1,6%, а нині – 17%. У такий спосіб наші місцеві бізнесмени мінімізували податки і завели кошти в область через Кіпр, а це іноземними інвестиціями назвати важко.

- А як щодо ситуації з невиплатою заробітної плати?

- Ситуація складна. Маємо зростання боргів по заробітній платі. Щодо бюджетників, то їм у 2012 році не виплатили 8 мільйонів гривень. Це прихована заборгованість. Вона погашена уже з бюджету 2013 року. Проблеми з виплатою заробітної плати бюджетникам почалися вже з вересня, оскільки невиконання дохідної частини бюджету відповідно спричинило і «буксування» в частині видатків. Майже на мільйон зросли борги по зарплаті і на підприємствах, які не фінансуються з бюджету області, досягнувши на 1 січня 2013 року 9 мільйонів гривень. Простежується причинно-наслідковий зв’язок. Недосконала система державного управління породжує корупцію, корупція породжує проблеми з інвестиціями, як наслідок – не працює економіка, не наповнюється бюджет, рівень добробуту людей стрімко падає. І тут вже повинна йти мова про відповідальність. Насамперед про депутатську відповідальність, адже саме депутати уособлюють місцеву еліту і повинні жорстко реагувати на неефективні дії чи бездіяльність з боку влади і наполягати на відповідальності тих, хто має за це відповідати. Треба не боятись говорити про відповідальність та про обов’язки кожного.

- Чи не через безвідповідальність нині маємо катастрофічно погані дороги?

- Напевне, так і є. У нас жахливий стан автомобільних доріг, але ж вони такими стали не за одну ніч… Це наслідок безвідповідальності чиновників та їхнього халатного відношення до виконання своїх обов’язків. Все дуже просто. Заплановано витратити на дороги в області 1 мільярд гривень на рік, а натомість витратили лише 100 мільйонів. Це добре, але це лише 10% від потреби, та й ті витрачені неефективно. І так з року в рік – потреба одна, а реальне фінансування інше. Будь-який об’єкт має термін експлуатації і має чітко розписані правила і умови утримання. Якщо би дороги належно обслуговували, ми би зараз не хапались за голову, бо насправді те, що ми маємо, – це катастрофа. Дороги – це стратегічна інфраструктурна одиниця держави, один з факторів залучення інвестицій та розвитку туризму, «кровоносні судини». Але насправді проблема не лише в дорогах…

- А в чому?

- У нас немає стратегії розвитку держави, стратегії розвитку територій. Те, що є написано на папері… це все нереальні речі… вони більше декларативні. Для прикладу, у нас є угода, укладена між областю і урядом на 2010 – 2015 роки, але три роки минуло, а практично жоден пункт з тієї угоди не виконаний! Тобто приймаються програмні документи, за виконання чи невиконання яких знову ж таки ніхто не несе відповідальності. Так само щороку обласна рада приймає програму соціально-економічного та культурного розвитку області, пишемо красиві амбітні плани, а виконавча влада не виконує і половини запланованого.

Починаючи з 2010 року, керівництво області розставляє пріоритетні завдання. То будуємо дитячі садки, то покращуємо медицину, то будуємо дороги… І це добре, що допомагаємо в різних галузях, але треба завершувати розпочаті справи, а не кидати недофінансовані об’єкти напризволяще. Адже непоодинокі випадки, коли в одному році на будівництво якогось об’єкту дали частину коштів, а вже на наступний рік його навіть не включають в програму. Як на мене, це вже марнотратство… Пріоритети мають бути чіткі. І лише після завершення одної програми повністю можна приступати до виконання іншої. А хаотичне кидання з однієї галузі в іншу свідчить про популістське бажання влади сподобатись усім і одразу та про відсутність можливості для цього. Насправді принцип, який діє при розподілі коштів у бюджеті, не відображає реальних потреб мешканців області.

- Підсумовуючи вищесказане, який можна зробити висновок?

- Якщо ми хочемо, щоб нас поважали, кожен, хто живе в Україні, має вміти дати оцінку своїй владі. Конституція чітко говорить, що джерелом влади є народ, і до того часу поки народ не дасть оцінку голові сільської ради, районному депутату, міському, обласному чи народному депутату, а ті в свою чергу виконавчій владі, до того часу так будемо жити… На сьогодні, на жаль, ми не даємо такої оцінки. Не працює економіка – виїжджаємо за кордон. Це тихий супротив нинішній владі. Обманюють нас – терпимо, бо до суду нема чого йти, адже все одно приймуть рішення на користь держави. Не виплачують зарплату – терпимо, ламаємо ноги і нищимо машини на поганих дорогах – терпимо… І до того часу, поки терпітимемо таке ставлення до себе, не буде розвитку економіки та й самої держави. Такої зневаги до громадян немає в жодній європейській країні.

Саме для того, щоб змінити ситуацію в державі в цілому і в області зокрема, команда Віталія Кличка намагається запровадити персональну відповідальність влади, а також мобілізувати до дії місцеві політичні еліти. 

Джерело:  Тижневик "Коломийські ВІСТИ"