.
.

Коломийська залізниця - прикарпатський трамвай

Коломийська залізниця - прикарпатський трамвай
17 Вересня 2018
Коломия однією з перших не тільки в Галичині, а й у всій Україні отримала власний міський та приміський транспорт. 

Коломийська залізниця - прикарпатський трамвай

Ще на початку ХІХ століття в районі прикарпатського містечка Коломия були виявлені поклади нафти. Їх активна розробка почалася в середині позаминулого століття після того, як львівські аптекарі Лукасевич і Зех відкрили спосіб перегонки нафти і отримання гасу, який стали активно використовувати для освітлення та інших потреб.

Розробкою коломийських родовищ нафти зайнявся молодий підприємець Станіслав Щепановський народився в 1846 році. У 30 з невеликим років він вже встиг закінчити Віденську політехніку, вивчати хімію в Парижі і Лондоні, а також дев'ять років пропрацювати в Міністерстві Великобританії у справах Індії. На батьківщину, в Галичину, він повернувся в 1879 році, коли і зайнявся нафтовим бізнесом, який в той час набирав все більших обертів.


Пасажирський поїзд місцевої залізниці "Коломия - Слобода Рунгурська" на Ринковій площі в Коломиї

У 1883 році Станіслав Щепановський будує в Печеніжині під Коломиєю один з найбільш сучасних на той час нафтопереробний завод, а також один з перших в Україні нафтопроводів.

Що до Коломиї, то ще з давніх часів це містечко Прикарпаття було торговим центром на перехресті великих доріг. У 1866 році в Коломиї прийшла залізниця, яка з'єднала місто зі столицями двох сусідніх провінцій Австро-Угорщини - Львовом та Чернівцями. Досить швидко станція почала розростатися - тут відкрили локомотивне депо (нині РПЧ «Коломия» Львівської залізниці). Однак, нафтові родовища Коломиї перебували за кілька десятків кілометрів від міста, а місцевість була пересічена, тому побудувати традиційну залізницю було важко і дорого.



На місцевій коломийської залізниці були складні інженерні споруди, наприклад міст через Прут

 Станіслав Щепановський зустрівся з генеральним інспектором Львівсько-Чернівецько-Ясської залізниці Людвігом Вежбіцьким, щоб обговорити питання будівництва залізниці для транспортування нафти з родовищ, які перебували під Коломиєю в селах Слобода Рунгурська і Княждвір. Результатом зустрічі став проект т.зв.«Локальної» (місцевої) залізниці, за допомогою якої нафта поставлялася б на існуючу станцію Коломия «великої» залізниці.

Так як самому Щепановському бракувало грошей для реалізації проекту, він переконав в ефективності будівництва місцевої залізниці керівників віденської фірми «М. Бідерман і Ко ». На спільні кошти в 1885 - 86 роках була побудована місцева залізниця для транспортування нафти від нафтових родовищ близько Слободи Рунгурської до нафтопереробного заводу в Печеніжині до Коломиї. Від цієї залізниці, довжиною більше 25 км було побудовано відгалуження до села Княждвір.


Поїзд рухається по вулицях Коломиї. Фото 1930-х років.

З самого початку місцева залізниця була задумана не тільки як товарна, але і як пасажирська. У кожному селі були побудовані посадочні платформи, в тому числі була обладнана станція біля пляжів на Пруті, які стали популярним місцем відпочинку серед городян. У самій Коломиї рейки залізниці пролягли по вулицях міста, навіть по центральній площі Ринок відповідно вона стала популярним міським транспортом.

Так як планували перевозити досить вогненебезпечні вантажі, як нафта і озекерит - природний мастильний матеріал, який в кінці ХІХ століття широко використовувався на залізницях, Щепановський і Вежбіцький замовили на заводі у Відні спеціальні «танк-паровози». Вони були обладнані спеціальними вогне- і іскрогасниками, тому могли використовуватися навіть на вулицях міста. Було побудовано чотири паровози серії KkStB98, які отримали імена станцій нової лінії - «Княждвір», «Печеніжин», «Коломия» і «Слобода».


Розбирання місцевої залізниці на вулицях Коломиї. 1967 рік.

Власне будівництвом залізниці в Коломиї займалася австрійська фірма «Lindheim & Co», керував її спорудженням, яке тривало протягом 7 місяців інженер Рудольф Матковський.

Урочисте відкриття руху відбулося влітку 1886 року. У Слободі Рунгурській, біля кінцевої станції, була побудована велика цистерна, в яку нафту потрапляла зі свердловин. Через деякий час була побудована додаткова гілка в село Ковалівку, де добували вугілля.

Коломийський паровий трамвай возив пасажирів вісімдесят років - рух на лінії зберігалося навіть після 1944 року, коли нафтові родовища повністю вичерпалися. Замість австрійських на лінії тепер працювали локомотиви польського виробництва.

Однак в 1960-х роках, разом із заміною на всіх залізних дорогах СРСР парової тяги на електричну і тепловозну, було прийнято рішення про ліквідацію місцевої залізниці Коломия - Слобода. Так як Коломия була всього лише райцентром Івано-Франківщини, справжній трамвай їй не покладався.

У 1967 році на місцевій залізниці остаточно було припинено рух, паровози списані, а рейки розібрані. Так закінчилася доля «коломийського трамваю».




Коломия Веб Портал

Коломия доставка піцца