Стосовно чину благословення пасок у Велику Суботу

Стосовно чину благословення пасок у Велику Суботу
2 Травня 2013

Всесвітлішим та всечеснішим отцям,

Головам Літургійних Єпархіальних Комісій

Високопреподобним отцям,

Представникам від монаших спільнот

У наших Церквах існує прадавня традиція благословляти пасхальний хліб та інші страви у Велику Суботу після вечірні з Літургією св. Василія Великого. Ця традиція сягає початків християнства і пригадує нам, що саме це богослужіння, на якому є прекрасна традиція зміни риз із постових на світлі, завершувало піст і розпочинало пасхальні святкування. У давній Церкві воно відбувалось таким чином, щоб час зміни одягу збігався з північчю - часом Воскресіння Христового. Тому наприкінці цього богослужіння відбувалось освячення їжі, яку часто починали їсти на подвір’ї храму. З часом служіння вечірні з Літургією Св. Василія перенесли на суботу, при чому чин освячення пасхальної їжі зберігся прив’язаним до цього богослужіння до наших днів.

Не закликаючи до скасування чину благословення їжі у Велику Суботу, все ж хочемо пригадати, що цей день є днем, у який ми поминаємо спочивання Христа у гробі: “Це споконвічний Цар, що стражданням довершив спасіння, відпочиває в гробі й нам подає новий відпочинок…” (утреня Великої Суботи // стихира на хвалитних). Як вияв цього, в цей день у наших храмах лежить плащаниця. Виглядало би трохи недоречним, якщо б ми в часі благословення пасок у Велику Суботу, співали тропар “Христос Воскрес”, який є центральним піснеспівом свята Воскресіння і яким розпочинаємо Воскресну Утреню, що символізує Христове Воскресіння. З цього огляду рекомендуємо під час чину благословення пасок у Велику Суботу співати тропар “Коли зійшов ти…” (гл. 2), який є тропарем Великої суботи, найкраще виражає її суть і водночас належить до восьми тропарів щотижневого святкування Пасхи Христової.

Джерело:  Коломия Веб портал